Аналогичная рукопись описана в издании: А.А. Титов. Рукописи славянския и русския, принадлежащия… И.А. Вахромееву. Вып. 2. М., 1892. С.416 (№ 629)
О раззорении града Углича нарицаемого древле града Угля
слаткоумилная и жалостнейшая повесть вкратце
О граде ты граде богоспасающий граде сто[л]пны державно княжующи прекрасны Угле, граде славны долитовского раз[з]орения бе црю Димитрию уделны, царствующи велики граде стоишъ ты граде по правую сторону великой реки Волги издревле ты просвещенъ жителми христианы широта твоя тогдашного времени пять поприщ а долгота се[д]мь попри[щ], а окружностию двадцать четыре поприща точию едины[х] тяглых жители се[д]мь тысящъ а разного звания людей и до стрельцами простиратеся до десяти тысящь толико дивень и преславенъ толико велик и многонароден яко и тридцать тысящь мужеских лиц вмещашеся толико священнолепен яко святых божих храмов и приходских церквей сто пятдесятъ сия таже треми соборы первы Преображения Господня, вторы Успения пресвятыя богородицы трети Благовещения еще же ружныхъ церквей десять святых монастырей двадцать постников и боголюбивых монахов яко до двутысящу числу их вмещатися по правую де сторону града бяше стрелецкая слобода к востоку же есть Дивная гора бе ту торговая слобода от левую же сторону есть заволжская слобода сторона ширилася единопоприще долгота же ся три поприща святых же церквей бе пять надесятъ толико жили льми пренменить толико христианским благочестием украсися и возвеличися яко от належе весь. Град святым крещением про светися и раззорения небе в нем ниже каково переси о причь московского властолюбца царя Иоанна зае же родного своего брата святого Андрея Благовернаго Углицкого князя и чады его святыми Иоанном и Димитрием неповинн силною своею рукою с княжения углическаго свергъ, ему по уделу отца своего Василия благословения княжившу нелепотно тюремною и достойного сожаления смертию сконча по времени же благоверны святы царевич Димитрий в углече уделом поселися но и того повелением царя Бориса Годунова убиша и прежде аще во врмя княжения Владимира Констянтиновича угличского отца святого князя Романа от безбожного царя Батыя пленившаго русскую землю и град Углич пленен бысть но обаче таковаго раззорения нестрадани аще и царские семена тогда изгнашеся и с княжения свергахуся на благочестие християнское не умоляшеся и яко же иноческими лицы тако священнослужители прасящеся во благочестии во время святого князя Андрея град Углич святожителни окружишеся яко верху Волги над предгради и за Волглю в житии чудотворцу игумену Паисию близ же Волги жителствовавшу в своем монастыре, близ же граду жившу прозорливому отцу Касияну толико град просвещашеся елико и святожителми в себе украшашеся толико внешною славою цветяше толико богатством преизобилована и иных градов российских превосхождяще толико царским воинством величашеся толико жителми мудры граждан себе возвеличи толико град славен толико предивен каков истодержавный князь и преподобный Яков в бе князь святы Роман что по смертинетленныся его мощи от Бога благоухати и до днесь одарися такоже святы князь Андрей со своими святыми чады страдальческою кончиною властолюбия ради братня смерть претерпе тако же святы царевич Димитрий от своего рождения восмое летие то ножом заклан бывает, яко б преподобный Паисий игумен дивны строитель Покровского монастыря в чудесах просия, преподобны Касиан строитель обители иже есть на Учме реке такожде святы младенец Иоанн в шестолетие своего рождения страдалчески скончаша его же мощи и до днесь нетленны аще и в таинном месте лежат обаче благоухают в толикую меру пред твоим разорением граде Угле в ин же и яко царствующаго или ни назвати бе тебе а царя Димитрия на начинающего царствовати и вмещение бяше слава но сия слава не долго продолжалась и преименитая твоя радость на тебе недолго изличья млада же твои монарх царь Димитрий державу своего царствия недолго простирает толико седмь лет и абие цвет царский многолиственная бывает пресечена злейшими убийцами и потражителями каниновыми Никитою Качаловым да Днилою Битяговским повелением Бориса Годунова мученически заклан бывает увы твоего сиродства о коль всежалостно како руце на своего монарха како рыдати на нем нелепотною кончину младого царевича Димитрия а гражданы плачевными гласы убиение вожда своего рыдают тако нелепо тако его кончину слезоточителну плачут и раззорени помышлая трепетно снедаша унывают убицев же камением побивают еще убицы и покушатеся из града бежати на слепотою обдержимы спять возвратишеся царя же Бориса Годунова на яростен возбуждают ревнующи же о монархе своем и о убиении ни велно плачущи сильною своею рукою множество славных граждан изстреби овех кровь неповинно проливая а других в дальные места расточает имения разграбляет будто за небрежение царевича от граде ком жалестнейшее твое разорение колико бед претерпи колико неищетныя крове пролил еси множайше яже граждан слезы яко невозможно из чести колико граждан болезни и печали сие твоего граде первое разорение подает путь ко второму.
В царство Василия Иоанновича Шуйского последовавшего потом между царствию о раззорении от поляков различных градов московских достигоша сего прекрасного и многонародного града Углича и окруживши полякове град своими воинствы, на християны неправедно подходят и яко диви звери вокруг осаждают в неделю сыропустня маслинцу и аспидовою яростию дышуще и граждан на свою папежскую веру привлекают и призывают полскому королю подчинитися тогда граждане собираются в соборную церковь и совет начаша чинити дабы нихто и в попежскую веру не согласился и королю Жигимонду не повиновался а единодушно стоят в католической вере за то получим от Бога мзду и тако утвержившися в сем совете послаша противо мночисленнаго воинства некую часть стрелцов град охраняти поставиша а сами жители нечающе неоткуда помощи умы своя к Богу вперяя и молитвою и покаянием грехи своя очищяху в то время наста четыредесятница.
О первой брани литвы и христиан.
Оныя же полякове они лютыя тигры свои богомерзким войском неслабленно на град дышущим и ко взятию потщающимся, тогда во граде стрелецких войск яко до тысящи для охранения града согражданы благословишася у священиков и на брань противу полских войск изшедшим и во град войти не дающим толико бе храбри и премудри яко тысящя человек оне кое участию граждан противочисленного войска бранию и хождаще десять дней бишася неотступно и во град вход не дающим и град утвердаху и жителей охраняху и мучителскою кончиною всего града на излияния крови продаяти нещадяше и противо поляк всю двунадесятицу дней из града исхождаху и елико тем отчатна взятию граждан храбрых же войнов и граждан много превосхождаше и тако побеждаеми отбегают далеча и посылает во град литовский урядник и воевода пан поганский писаше ласкателное и лстивое послание о здачи града стрелецкому полководцу Иоанну послание его бе сице.
Послание.
Во преимениты и богоспасающи град Углич подчтенному господину стрелецкому атаману Иоанну со всеми гражданы здраствовать. Повелением великого государя литовского божиею милостию короля польского Жигимонта до вас сие послание посылает чтобы вы будучи во граде сем от короля нашего никакие опасности не имели государь король по вере и по закону хритсиянин есть неточию сам грады христианские раззоряет но и созидает и вера бы християнская умножилась сугубо а не разорялась тако же ни войству своему заказал дабы градов християнских не разоряли. А вы не помня християнства ни же страха божия место свое кровию обагряете и выходя из града с нами битися начинаете и нас во град пустити омерзаете а государь наш послал не войною ни же бранию но точию чтобы вы главой своя под иго его подклонили и присяжную веру дали а вы не точию быть покорны хощете но и на смерть исходите и королевские люди побиваите, а тово не знаете что царь ваш Василий Иоаннович главу свою уже потерял и царство его нашему королю богопоручил о сем аще вы не престаните от кроворатного вашего дела и не покоритеся королю то повелением его аз пойду на вас со всем окруженным войским и аз не хотя раззорити вашего града понеже аз християнин есь и закон имам не послание аз пишу дабы по доброй воли град здали а стрельцов из града выслали, а сами со всеми животы невозбранно жили государь наш король и мы прощаем и ваш род християнский не вредим толко требуем от вас присяжной веры чтобы вам как своему государю во всем быть послушным и за его царское и королевское величество молит Бога и за сие государь будет жаловат почестми а буде не здатитеся а то аз господу Богу и християнской вере не повинен что сие место разорится и християнская прольется кровь да взыщет Бог на нас егда воздаст комуждо по делам его в день судны во веки аминь.
Отказ от града Углича литовским воеводам .
Слыша Иоанн атаман стрелецки таковое злейшее послание а атаман и гражданы приходят с посланием в великую соборную церковь Преображения Господня и созывают в соборе всех священников и послание чтут пред всеми тогда вси таковое послание слышавше руцы свои горе к Богу воздевшим и единодушно глаголаху не хотим королево жалование неустрашаемы его угроз не приемлем пану паганского ласкательства и его прелеснаго по християнству обещания не приемлем аще Бог наш предаст нас в руце враг наших латин и мерзейших личе всея земли отступников то умрем в дому Сиона святаго в вере християнской умрем за град и за нашего государя и великого князя святаго Димитрия и за царя московского Василия Иоанновича такожде и за християнскую веру должны мы умрети а сего богомерскаго короля не будем до последнего издыхания почитати. И Богом насажденнаго града волею не здадим и тако по соборному совету повелеша посланником отказати стрелецкому атаману Иоанну отказание бе сице. Аще предаст нас Господь Бог за грехи наша в руце враг наших то должны есмы по Христе умрети в дому святаго Сиона в нем же породихомся святым крещением и воспитани в християнской вере тако мы вси готови умрети за святаго царевича Димитрия по благочестивом и благоверном государе нашем царе Василия Иоанновича и за святыя церкви и за закон православных веры и града нашего зловерному королю волею на дадим по скончании сего отказа возвратишася во град
О второй брани литвы и християн.
Тогда слышавше таковое отказание зверосвирепы полский воевода пан пагански повеле на град своему воинству наступати а из града на то уготованныя част некая стрелецкого воинства яко до пяти сот человек противоизыдоша и дерзновенно на враги ополчишася и начаша же стоко стрелятися даже три часа непрестанно биющеся с проклятою и богомерскою литвою и толику тогда сотвориша стрельбу яко и щиты и луки сокрушахуся, но помощию Всещедраго Бога и заступлением Пресвятыя Богородицы и святаго царевича Димитрия и преподобных отцов отец Паисий и Касияна и протчих угодников окаянную литву одолеша и от града отгнаша и даже во всю Четыредесятницу несмеюше более ко граду приступити богомерзская Литва. Потом же и зловерни полякове с пешею частию стрелецких воевод угостиша и ласкосердо дружски с ними обхождашеся и начаша стрельцы тайною любовь со врагами держати и великие подарки от Литвы заимствовати и на прекрасный град и братию свою и на граждан злосоветие со враги составиша и вот воевода польски пан Паган оным великия златыя гривны арапские червонцы жалует аще говорит град сей в послушество приведите и клятся том зловерны богомерскою своею клятвою коварне что никакого зла граждане не постраждут точию стражу градскую предати аз ни единыя капли крови християнской пролити не имам толко в началство и в подданство нашему королю Жигимонту без всякаго кровопролития скорейше приведем на сию же богомерскую клятву а паче на златолюбие прельстясь наш начальник стрелецкаго войска аспидовой злобе на том предании готовым обретеся и вожделе град здати тогда врагом тайно кленувшимся что граду никакого оскорбления не сотворим яко же пишет не подоле враг град иже аще не видит себе оттуду свуоеплеменных предлагат так егда.
А инде пишет мне предатель града Углича посадской человек Иван Паша оной безбожны поляков под град Углич приведе и стражу предаде.
Егда же восхоте Господь Бог рабом своим явити раззорения града и благоволи их мучениски скончати старцу боголюбиву в шестую неделю Великого поста Вербного Воскресения в полунощи молящуся и просяще от Бога помощи на враги победы слезно рыда и в перси своя бия тогда явися чудо прекрасны юноша в образе ангела Божия к нему пришедша яви небес глаза. Се же и ночь Николина монастыря зовомаго Песочны что старче тако плачише и много милосердаго Бога молиша иди в собор и рече священником и всем гражданам яко созрела уже добрая пшеница приспе время ее жати хощет царь небесный скоро взяти в небесную житницу, сие же в торищею рек иди и не обленися и рцы посреде церкви уготовались бы ко исходу юноша невидим бысть тогда тече оны старец скоро в соборную церковь и повеле всем гражданам собираттися и священником тогда взыде старец на амовон посреде церкви и лице его просветися благодатею Божиею явившегося ему юноши преченны глагол слышанные от юноши людем рек сия слышавшим гражданом и всему священному собору, прослезишася глаголаху да будет воля Господня яко же изволися о нас тако и будет. Бе же во оны светлы праздник вход во Ерусалим собравшимся людем ко святой литоргии вчерных одеждах оны же старец по окончании литоргии причастися Святых Тайн пришед в келию свою и возляже на одре заповедию всем гражданам в понеделник страстныя недели собиратися в церкви и день и ночь в молении прибываючи зане ужасошася пророча гласа о раззорении града победавшего и глас смерти возвестишаго вси тогда граждане молящеся и причащахуся Святых Тайн и пояша понахиды по всем церквам по усопшим и слезы горестные не тщетно проливаху и жалость сердец своих даже до небес наипустяще оплакивая град сей прекрасны паче же омываху своя многия согрешения в той день не пиша и не ядоша препровождаху свою кончину плачевно и объяти быша ужасом вси в домы своя сокрушением сердец в третием часу нощи разыдошася и ложе свое каждый житель слезами омы в слезах и в горести почиша сном мало от великаго страха о ужасном граждан скончании како не вострепеще сего страха како не содрогнется сего ужаса вси граждане мечу готовятся вместо одеяния меч приемлют вместо радости слезами омываются вместо сластного снедания приемлют алчму и жажду о достойна вещь сожаления о жалоснейшее граждан раззорение во вторник в полнощи оным преокаянным стрелецким войнам пятисот человек великия дары златыя от полского воеводы приемлют и вси врагу своему под власть подчиневаются и стражу за Волгою поляком уступают а сами из града вон выходят в бег обращаются.
О третии брани Литвы и християн.
Оныя яже зверообразни окаянии полякове на град аки тигры устремишася и богомерскую свою клятву попраше и граждан заволжной стороны нападоша нечаянно начаша тоя сещи сурово ни же пощады како имуще но всех во уста меча гонят и самому граду спешаху и граждан в полунощи нечаянно нападше обретаху их спящи без пощады секуще ни стара ни юна щадяху всех мечу предаваху когда граждане ощутивше таковое.
А другие летописец сказдет что с ростовской дороги низью от Салынского приходу нощию поляки со предателями входят таковое и немилосердное нападение овеи в бег обращаются ови по церквам разбегощася ови в соборную церковь и в царски дворец зане бяху каменьи и тверди хотя ху ту спасшеся от смерти они с некаю частию стрелецких воевод противоизыдо не неболее трех сот человек начаша храбро битися не ведуще лукавого совета свои предателей та и граждан малая некая часть которыя неустрашишася противо их изшедши да и то с малым оружием и то что мог ухватити течаше со враги секущеся жестоко маленшее число противо тмочисленнаго войска разбойничает нападеш а ощию хотяху граждане одолети тако изволи Божи суд град осветит излиянием крови из шедмих же противо поляку стрелцов и християн метко было всех посекоша тогда устремившеся в соборни храм ко дворцу царевича обретше ту граждан двери отломавше и ворвавшеся в церковь начаша тоя сещи пресурово яко и чрез праг церковны крови текущеи подобне и реке преливашеся сотворише а в доме царевичем от крови на пол литися погребам подобно кладезми водным чрез верх преливатися. Тогда граждане в домех озаряюще дивным светом с плачевных своих одрех востающи и о упокоения осилющимся некому ведущим видевше таковую нелепотную кончину своего града нецы востающе побегоша на колоколни и завалившеся изнутри двери бревнами крепце набатны звон в колокола удариша и сотвориша погибель града стеногласно и возбуждаху спящих незапною печалию робостеи и уныния колеблемою погибелею стеняху тогда стеногласны и колоколобитны глас скоро граждане от сна воспрянувше и текоша на глас нещадны а противу их враги с мечи встречаху и секуще уже им крепость града заграждаху и невходну и противным наполненнем отворяху и стесняху граждан и обнажаху мечи и текущия в соборную церковь нещадно посещаха и бияху жестоко и жителей в одолеваху и толику тогда во граде сотвориша сечу яко от полунощи вторника даже до нощи средныя продолжися жесточайшая брань в то время побиша мужеска и женска пола и оных детей вящши двадцати тысящ и тако в среду престаша от брани приставиша оставшим жителям караул дабы ни един граждан из града вон мог утещи тогда мали неци страшливи граждане вовремя утекоша сражения протчия же вси по крестному целованию плещи своя мученической кончины вдающе ови в домех своих крыющихся гладом и жаждою смерть себе приемляху ови во святых церквах крепце запирахуся, но и тем врагов укрытися не могуще тех огнем со святыми церквами пожигаху а наипаче яко жертву благоприятну Богови в страстотерпце Христовых предпосылаху и даже до Светлого Воскресения нощи нещадно граждан мучаху овех на огни жгуще, овех главы посекаху, овых на колы преседаху, овых животы пытающе и имения грабяще и иныя многая тиранства деяху. Егда же приспе светозарны Воскресения день мало от мучения кровопицы престаша и Пасху Христову граждане едва тайно моги сотворити тогда елицы во святых церквах застаны быша и немилостиво таможде сещи и огнем палити начаша и конец смерти принимаху и во всю Святую неделю яко люти звери по граду рыщуще и кровь християнскую лити не преставаху толико граждан мучителне потребляху толико град разоряху ни же святых церквей щадяху ни же священников чтуще ни же иноков стыдящеся но всех варварски мучаху и главы посекающе и огнем сожигающе и без останку мужей и жен юношей и дщерей меча похрани быша вящшее тридцати тысящ докончаху тираны и весь град Углич раззориша и память его в пепел обратиша яко степи подобной сотвориша, а сами все прокляти от от града отидоша едва след града оставиша. О великое раззорение граде твое, о ужасное твое разграбление кто граде твою погибель не восплаще, кто твою бывшую память узрелвсе воспитал Где твои ныне граждане? Вси мечем скончахуся. По разорении сего многонародного града Углича невозможно бе его обрести точию по сожженных телес его граждан великих грамад человеческих костей видны бяху свирепости соборней и протчих каменных церквах оныя не раззорены, точию в них пожжены быша и великия главки ту остащася, а мощи благовернаго князя Романа из серебряной раки вон опровергоша и сожгоша, а вместо его положиша некоего польского скверного человека тогда кто твое граде разорение и несчасную гибель не восплача и кто твое запустение узре естественным гласом слезорыдания по тебе не источи яко и стихия поколебася и тварь возметася и Волга от своего водотечения преста и ледошествие виде удержа но яко мыло и еще и вода свой вкус измени. О граде коликия на тя разорения, коликия на тя быша пагубы, коликими жителми унасажден был, коликими церквами украшен, коликими монастырями осажден? Где ныне твои граждане, где ныне твои священнослужители, где ныне твои добросовестные воини, где ныне, граждане, ваши жилища, вси раскопани? Где ныне, граждане, ваши юноши и дщери, вси бедственны скончахуся. Увы твое плачевнаго разорения, увы множествы граждан истребление. О окаянии латини, кую себе зане получили награду? О подражатели Иудинаго предания! Кое вы мздовоздаяние приимете? Тогда нецы оставшиеся гражданы, кои разбегошася, начаши стекатися, и стекоша яко до трехсот и вящше, главы своя пеплом посыпаша и велегласно по прекрасном граде и своем Отечестве рыдаху и лица своя ногтми деруще и нещетныя слезы проливаху и тако от вопля кресташа и лости сожженныя своих жителеи земли предающе по подельнаго труда кто мителства и не сказанныя печали сами помираху и друг друга погребаху и не осташася о трех сот более ста человек и хижины сотвориша жити насадишася в своем о телстве и то мало и худо быша яко по семи летех едва насадишася град Углич по своем жестоком раззорении от преокояннаго и лютейшаго тигра литвина Жигимонта.
Плач и рыдания жителей в конце насадившихся.
О приимениты граде Угличя како осязаше нечестивых руце святыя церкви раззориши прежде бе еси винограде ныне же пустыня где ныне корень благочестиваго твоего ветвия где ныне граждан великие подвиги яко клещи своя толикому мучительству вдающе и сожжение плоти своя нещадяху о благовонны его же отец пасади его же сын возрасти его же дух святой напои осаде чудеснаго винограде и гроздие прекрасное се живущие здесь граждане земли предаются где ныне корень царского родословия яко лунное светило посреде продчих градов держава его пеплом посыпав где ныне начальники святых монастырей где ныне их христолюбивая братия где ныне священнослужители вси мечен и огнем скончаша дни своя
О жители где ваши дражайшия сыны, где ваши прекрасные дщери, где ваши домы вси мечем и огнем скончашеся от безбожных латин. Где ныне красота твоя, граде якое единым часом пустыне пременися ныне угасе блещущееся благочестие како святое жилище осквернено днесь является пусто. Како не восплачем, како не возрыдаем толикаго разорения сего славного града, а ныне кровопролительное окончание граждан сотворися днесь уде града свеща угасе одраж сардионе на колице свое подрад бы сер како потоптан свиниями о цвете благоуханны како померк подрад камения паче сапфира и смарагда все плоды богохвалных дел ныне увядоша земли предаются благоженна ти еси земле яко наконец веков обагрися страдалческою блаженны граждане за истинну смерть себе избраша и веру соблютша закон сохраняше о чаша винограда о же жители истина о прекрасны граде о слащамшее селение о дражайшее обиталище како разорися како опусте како ниспровержия саде благоухания о винограде благовония о источниче блаженства како посечению дадеся увы твоего разорения увы твоего незапнаго падени, яко великия громада разрушися о кои велики град и многонародны о яко предаются оставшия града не возвратит прекрасном отечестве взпомня бывшую лепоту наполнитеся слез вспомните прежде бывшую и раю и превратившуюся в степь о граждане не сил много жителей было а ныне подобне трои сотвориша окаянны латине нигде ваша богомершая клятва его же клястся гражданом яко ни единые крови ни же раззорения сотворити хощем а ныне сей град опустошен и раззорен и в пепел обращен о злейшая тиране о неукротимыя тигры о ярость аспида неисцельна о злое ваше произволенье его же дивия звери не творяте како на град еси к разорению руце ваши осезали како священная места попрали и осквернили и вконец разорите кую награду воспримете за сие ваше злодеяние коя похвалы ожидаете коя почести достоинны умилитесь свои варварским сердцем услышите оставшихся граждан жалостнейши сожаление о своем прекрасном отечестве разверзите свои ненасыщаемыя утробы пожррите вся наша стенания вся наша рыдания вся наша сетования приидите тираны, зрите кости зрите пепел зрите разорение зрите попрание святаго сжальтесь умилитесь зрением плаченого сего града кои имате ответ кое имате оправдание на будущем суде, о граждане коя начертаем души вашей блаженство кое место покоищное ощутите но паче желаем водворитеся в жилища вечная православно отшедшим во веки аминь.
Плач на предателя града Углича на Ивана Пашу вопиют о раззорении града и о избиени граждан.
О слепое властолюбие диви зверь и немилосерд како за мзду и ласкательство весь град предал еси коя многие церкви предал в руки злодеям осквернити разорите и сожещи како имати ответ сотворите за толикое ратное кровопролитие ярость злодыхательная о ненавистниче града о любитель злата о злоба лукавого змия о ярость лютаго скорпиона от яд несцельны како дерзнул разорению предати град цветущи благочестием како красоту сего прекрасного града преминил во мглу о губитель доброго и лика его же прежде насадитеся пожал тиран сии о злейши велиаре о брате Каинов о пременниче светозарного дне о ненасыщаемая утроба одно адовне проности с житель мрачного адцкого жилища о сыне омрачешеся о иудин подражатель сатанин наперстник ларизионов о ада валниче о геенны жилище сатанино проклятое семя о древо злоплодное отрасль твоя ненависть ветви твои нещадие плод твои сребролюбие о враже всякаго врага како окаянны отечество твое за едину литру злата предал еси како не пощадил святых церквей, како не устыдился еси священнослужителей. О сыне дияволов, усладися нашим горчайшим сердца сокрушением, усладися пролитою кровию, разверзи своя уста, отверзи свои челюсти, расшири свою ацкую утробу, пожри наша стенания, пожри жителей имения, простри свое око и зри разорение, зри кости, зри пепел, усладися сим нашим слезоточительным рыданием, лобзай теи дружески со Иудою лобзаша научил се тебе готовится место идеже скрежет зубов, идеже червь неусыпно, идеже огонь неугасимы ждет тя мучити во вся веки аминь.
К дополнению истории о разорении монастырей и коликое число иноков инокинь и мирских мужи и жен побито и сожжено от литвы.
В лето от сотворения мира семь тысяч седьмова надесять а от Рождества Христова проклятая литва со предателями град Углич взяли и начали се и огнем сжещи, святые церкви разорити и имения церковныя и гражданская пограбивше. В то время начаша преокоянныя окресныя монастыри разоряти и сожигаит и иноческии чин посекати и посников нещадно болящих заколати, игуменов, монахов, схимников и весь чин духовный аки агнцов в жертву закалаша и иных землею подавляя и иная множинная варварства деяху и стадо Христовых овец всячески расхищаху.
1. В то время первы и прекрасны монастырь и дивную обитель святого Николая Чудотворца что на реке Улейме обшедше яко волце двор овчи подражажу его взяти и игумен и братия и иныя гражданы бяху сопротивлени и не дающе входу во врата монастырская и егда видаху себе преодалеваемы от злейшия литвы и уже некая часть ворвалась в обитель, тогда граждане текоша вси в соборную церковь и совершающе Тайны к смерти готови быша, тогда игумен именем Варсонофий сотвори поучение к людем, повелевая им смерти не боятися, но паче радоватися и мученически себя предавати, избра себе быти побиенным, нежели кланятися поганым литвинам. Потом игумен облачатся в церковные одеяния и прия Честны Крест Господень облобыза его, глаголя: «Радуйся, Честны Крест Господень, тебе ради душу свою положившим». Также избра двадцать семь братов и дав кому их святые иконы и сотвориша моление и лобызахуся друг со други, потом изодоша за врата монастырская. Литва же, яко лвы, устремившеся на игумена и главу отсекоша и братию двадцать семь пресекоша на части и текоша к соборной церкви к братиям им же крепце извнутри запершеся со слезами моляхуся. Зли же литове не могуще двери выбити, зане железни и крепци бяху, лютейшую кознь умыслиша рвы глубокие округ соборныя цнркви окопавше и фундамент подломиша под церковию быша погреба глубоки и грянуша своды и сокрушишася столпы и подломишася основания и паде громом великим и побиша падающе церковное здание числом иноков пятьдесят, а мирских человек яко до тысящи. Падение же церкви и гром слышан
сей игумен Ворсонофий со дводцатью семи браты погребен против башни на Углицкую дорогу на западе вне монастыря
был в десяти верстах крыющихся гражданам. А образ чудотворны Николая Чудотворца, которой явился прежде на пеньях за рекою Улеймою и си образ невидимою рукою восхищен и лете по воздуху далее полупоприща, а по времени на том же месте явился , ныне же Христовою благодатию паки обновися чудно святая сия обитель строением Варлаама, митрополита Ростовского, бывшаго прежде обители архимандритом, вся каменна поставися и стеною оградися чудно.
2. О Покровском монастыре свидетельствует достоверно.
Покровский монастырь, идеже мощи преподобнаго Паисия лежат. В то время пришли окаянни латини и подобно окруживше обитель Николая Чудотворца и внутрь понуждахуся воити. Тогда игумен именем Антоний делы и житием подражатал бывы пастыря своего Паисия з братиею собрашася и с протчими християны в соборную церковь и всех исповеда и причасти Святых Тайн и учаше их не боятися смерти, но живот вечны наследити и венцы нетления восприимем, аще сподобит нас Христос умрети от сил зловерных агарян. Потом избра дванадесять иноков глаголя: «Радуйся, дванадесятнице, яко же и Господь мои десятицею крест претерпе», и взя крест, изыде ко зловерным, мняще их убоятися. Оныя же, зелною яростию дыша, устремищаша, из рук крест опровергоша и самого игумена наполы пресекоша, и братию числом дванадесять, вся побиша различне. О, лютейшия тигры, о, немилосердне тиране, о злейши варвары! Кое ваше щадение, кое ваше милосердие, како Крест не почтоша, како сединами украшенных не усты дешася с посеченныя же телеса вринувша в Волгу но о чудесе оныя обретахуся у обители аще и ладиями заносимы быша далече оная противо воды плывяху чудно. Тогда нецы потаенно нощию изшедши из монастыря , собравше телеса мученическая и погребоша чесно в обители против колокольни. Егда же посечении дивнаго отца Антония со двоюнадесятицею братии ворвавшися во обитель грабяху утварь и миения церковная а наипаче прибегоша к церкви в ней же бяху братия с гражданы запершеся ту пребываху ови во главу церковную взыдоша в ней же церковь потаенна, но и ти смерти не избыша предел неки в нем же почиваше преподобный Паисий двери оной отламаше и раку разсекоша, злато и сребро с нее содраше, по себе разделиша и приступяше к соборной церкви биюще двери бойницами жестоко и сокрушиша и услыша во святой церкви плач и рыдание велие яко поколебатися зданию глаголаху друг по другу: «Увы нам, братия! Увы горе се тирани приспеша се меч обнажаюторостите отцы и братия набие ворвавшеся литва в церковь нача сещи жестоко и падающе главы старческая и граждан семо повалю омнажахуся клещи обагряются кровию. И сотвориша тогда сечу лютейшую и посекоша в то время иноков четыредесять, граждан более тысящи посекоша, и утварь церковную пограбиша натаскавше серы и хврастия зажегоша телеса иконастас потвориша пламень велик и зажжеся церковь подобие свещи. Бывшая же братия и граждане в потаеной церквисопрягошася яко на сковроде.
3. От сего монастыря приидоша во обитель Богоявления Господня. Неподалеку от сея обители ту же за Волгою бывши яко на поприще едино оной монастырь древянойобложивше хворостием огнем подожгоша. Игумен именем Авраамий сущи с ним тридесять семь братов и триста граждан сожгоша с монастырем, идеже и доныне основание монат\стыря зрится, зовомо горою Богоявленскою.
4. Тогда приспеша к Касияновой пустыни иже на реце Учме ту обитель чудотворца Касьяна. Многи полякове прибегоша под монастырь и граждан до дву сот порубиша яко находосороку самого игумена именем Феодосия на огни мучаху и имения церковная пытаху тогда защищением преподобнаго Касьяна многи граждане в соборную церковь убегоша и спасошася. Литва же слепотою поражена быша и жасом обдержими не ведуще како идти, вспять возвратишася, в святей обители много зла сотвориша овех мучаху, овым нозе и руце отсекая и иныя злейшя дела творяху.
5. В монастыре архистратига Михаила и протчих небесных сил воеводы неподалеко от града бывши на Ярославской дороге игумена Михаила и четыредесять братия и граждан больше трех сот посекоша имения пограбиша, а монастырь весь огнем окруживше с телесы сожгоша до основания, а ныне на сем месте церковь сооружена.
6. Монастырь святого чудотворца Алексия митрополита иже бе внутре града Углича лютейшие звери прибегоша яростне архимандрита Арсения и шездесят братов и граждан более пятисот в соборной церкви порубили, иных на копия сажали, иных в погребе ввергали и землею подавляли, а монастырь весь разграбили и раззорили, кои ныне благодатию Божию паки возобновися.
7. Монастырь Вознесения Господня внутри города неподалеку от Алексеевского монастыря в него же пришедше окаянная литва в нем же просекоша игумена именем Иосифа и четыре десять братовъ и гражданъ триста всех посегоша и огнем сожгоша и место опустошиша, место то же сие и до ныне знаемо иде же была древянная церковь и та развалилась, а ныне на том месте часовня.
8. Девичий малой монастырь во имя Богоявления. А други летописецъ пишетъ что сей монастырь на полночь растоянием от Алексеевского монастыря на пол версты сей монастырь во имя Макария Египетского Господня который был внутри города игуменью Анастасию именемъ с тридцатию… сестрами всех посекоша и двести чистыхъ девицили иже… вси все посечени быша и монастырь сожженъ они место на полдни лицем на запад.
9. Большой девичий монастырь во Имя Введения Пресвятых Богородиц безбожне полякове игуменью Евросинью дело мучаху без пощады на огни жгуще имения пытаху и дотолика жучаху яко и ея отрезаннымъ быти и языку сквозь темя вытянувше и повесивше на древе противъ монастыря и сей монастырь бы Введения Пресвятых Богородицы на реке Волги на острову против крепости города вси на левом берегу реки Волги близ озера Государева и тако скончася сестер ея что семдесят различно мучаху овын главы от иуаху овых живых на огне жгуще дев же бывхих в монастыре более пяти сот иже множество посекоша а монастырь сожгоша и раззориша.
10. монастырь святыя живоначальныя троицы что Николы на песках окаянная и зверообразная литве прибегице игумена именем Макарии и с ним пятьдесят братов граждан пятсот посекоша безостанку и монастырь огнем сожгоша тогда чудесны образ святого Николая Чудотворца сам себе из церкови по воздуху невидимо и занесеся а потом на месте своем обретеся воедим в чудесном видении.
11. монастырь святого Иоанна Богослова что у Николы на сухом пруде игумена Маргилана с четыредесятью братии и триста християн граждан мечем люте посекоша и огнем сожгоша и монастырь раззориша.
12. монастырь Воскресения Христова Архимандрита Лаврентия о христе з братиею еще с здесятию иноками и пятьсот граждан и вянще всех различно погубеху овых посекаху иных с камением потопляху в Волге иныя злейшия мучения деяху яко преудобе рещи кое оне тиранство деяху и монастырь огнем сожгоша и раззориша и опустошиша.
А в городе безчисленно порубили граждан и разного звания людей кои и счисления нет прихоцких церквей с гражданы пожгли вя….це а священников и прочего духовного чину и причету церковного прижгли и порубали вя…. Семисот а в крепости соборной церкви Преображения Господня кои строил святой князь Андрей Углецки и в его палате каменной в ней же жил святой царевич Димитрий до убиения своего от Бориса Годунова которая нам и до днесь зрится в сих двух местах толикое множество посекоша яко вящее девяти тысящь и тако взявши городов крепость раыпа и граждан мечи секуще и копиями колюще и иныя многия мучения деяху ниже кого щадаще ни стара ни юне но всех равне смерти предающее на последок сожгоша и в пепел обратиша и сотвориша град подобие степи и множайшая монастыри раззоряху игуменов и болящих всех во главы поседаху граждан же муж и жен и чистых дев посекоша безостатку всего же народа и всякого звания поляки побиша мужеска и женска полу дочеты педесят тысящ и домов сожгоша вящшее двенадцати тысящ яко невозможно после сего раззорения лютейшаго обрести.
О населении граждан в Угличе.
По сем великом раззорении града Углича благоволит Бог милость свою излияти на сей град и на государство Российское паче прежняю возвеличи в лето седъмъ тысящъ сто двадесятъ седмя в царство благочестиваго и богом избранногогосударя царя Михаила Федоровича всея великия и малыя белыя Росси самодержавца повеле населяти из разных городов приводити и преведоша мужеска и женска полу числом пять тысящь и насели жити в Угличедабы вконец токоваго славнаго града память непогибла. Итако в прежни милое состояние приведе и церкви святых некую часть обнови и помалу град Углич стал распространятся.
Сколько раззорений граду Угличу было триво первое от нашествия безбожного царя огарянского Батыя на Россию, тогда град Углич от батыевых войск во время княжения благоверного князя Володимера Углицкого и с сынами его благоверными князи Андреем и Романом в лето мироздания в 746 году едва не весь град Углич так же как и литовску короля Жигимонта раззорися мало мнесе.
Второе раззорение Углича в лето сотворения мира 7099м от Бориса Годунова за убиение царевича Димитрия за что сказали на него вси от мала до велика вопиюще на Годунов сице яко от Бориса Годунова повеления царевичу Димитрию Иоанновичу московитяни убиен бысть в Угличе и за то он московски боярин Борис Годунов яряся на угличан на всех и паче на.. лучших граждан хотел весь град раззоритите но непопусти ему тогда кровь неповинная за граждан и Богу возопившася но обаче злобу свою износя на углечанцев тот же год повеле царевым именем кожна что лудших граждан многих от града Углич в ссылки по иным дальним российским градам превозити имении их разграбити и в дальчайшии сибирския места ссылашу во град Пелыж углечаниново насели а иным языщ живот телеся вынимав а других обличников своих до смерти замучил – и дотолика град Углич раззорил что многия летописцы пишут о нем и опустении граду Борис Годунов учинил.
Третие раззорение Угличу обох сих раззорени превосходит искоренением потреблением всякого чина жителей его же написаха выше о сем от злобожных поляк с ними же лукавнейших латин и русских окаянных игуменников и углецких злых неких предателей и наи паче на град злодыхалны врагов ибо от угличан неложно поведаемая словесах о убиении царевича Димитрия Иоанновича в Угличе от московитян бывша во все российския концы проношащеся и польских границ слухом начашесь слышание чесоради от них мнози утверхуся и лжецаревичем несмеху вери мноза и зато весь град Углич в лето 7717 раззорен быстьот предателей весь истреблен и погублен до конца посемилетием проишествии от раззорения или вящее паки град Углич якоже ныне злим населися но уже гражданы натолькими пространствен натолькими богатствы изобилова нетоликою славою цветеше но аки звезда противу солнца лучи ясного первожителми сокрывша малейшую последнейшую луну посреде великих протчих градов множество углу и забвении от славнейших полагается толико недостает твоя красоты и лепоты пространства тако и богатство людей комерческих и градоправлении также и лепоты церковным благочении нравов людей богобоязнства разума и премудрости духовная до толика что по свидетелству достовернаго истори описателя московского Большого казенного двора писца Иосифа сына Титова Борникова историчную крату прежнего жительства ныне град Углич не достизает аминь.
Углическо убиенным сожженным повешенным потопленным гладом и землею подавленнымхристианам от литвы посеченным и убиенным от Батыя замученнымот Годунова и от иных ненавистников в различная времена в Угличе напрасно уморенным и всем православно отшедшим християнам и душам их вечная память, вечная память, вечная память.
Писавшая рука по неколиком времени имате согнити, книга же сия долгое время множете пребыти.